De Gustav Vasa Skola in Stockholm – Meer dan Onderwijs en Kinderopvang onder een dak. #1
Geschreven op 22 oktober 2023 door Romy Schneider
Op een stralende nazomerdag brachten we een bezoek aan de Gustav Vasa Skola in Stockholm. Deze school, bedoeld voor kinderen vanaf 6 jaar, verwelkomt kinderen 5 dagen per week voor onderwijs en kinderopvang en telt maar liefst 420 enthousiaste kinderen.
Wat meteen opviel aan de Gustav Vasa Skola was de naadloze integratie van de buitenschoolse opvang (BSO) in hetzelfde gebouw als de school. Wat deze ‘Skola’ echt bijzonder maakt is dat leerkrachten niet alleen voor de klas staan, maar ook werken in de naschoolse opvang. Dit betekent dat kinderen de vertrouwde gezichten ook tegenkomen in hun ‘vrije tijd’. Omgekeerd geven medewerkers van de buitenschoolse opvang ook les.
Elke dag zijn er drie volwassenen beschikbaar per 28 kinderen, bestaande uit één leerkracht en twee pedagogisch medewerkers (pm’ers). In de praktijk vervaagt de grens tussen onderwijs en naschoolse opvang (‘fritids’). Tijdens de lunch eten de kinderen op de ‘Skola’ en maken ze gebruik van een buffet waar ze zelf hun borden vullen en na afloop deze zelf opruimen.
Wat viel ons op tijdens het bezoek?
1. Integratie van onderwijs en kinderopvang: onderwijs en kinderopvang vinden onder één dak plaats, een aanpak die vergelijkbaar is met de kindcentra in Nederland. De integrale samenwerking was opvallend en zien wij in Nederland niet overal terug.
2. Flexibiliteit van medewerkers: in Nederland zien we steeds vaker pm’ers die betrokken zijn bij het onderwijs. Bij Gustav Vasa Skola zijn er ook leerkrachten die hun uren uitbreiden met BSO. Dit zorgt daar voor een vertrouwde en stabiele omgeving gedurende de dag.
3. Gelijkheid in sfeer en inrichting: er is geen onderscheid in sfeer en inrichting tussen de kinderopvang en de school. Leerkrachten en pm’ers werken nauw samen, stemmen de activiteiten met elkaar af en zorgen voor een gelijk speelveld. Het maakt niet uit of de activiteit gericht is op onderwijs of kinderopvang, het doel is hetzelfde: de ontwikkeling van het kind.
4. Inclusiviteit en toegankelijkheid: Gustav Vasa Skola verwelkomt ook kinderen die extra zorg nodig hebben. Er wordt extra personeel ingezet om deze kinderen te begeleiden. Hoewel er op het gebied van toegankelijkheid en onderhoud ruimte is voor verbeteringen is het gebouw, dat stamt uit 1886, uitnodigend. Iedereen is er welkom.
Dit bezoek heeft ons een waardevol inzicht gegeven in de mogelijkheden van geïntegreerde onderwijs- en kinderopvang. Het benadrukt het belang van samenwerking tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers om een optimale leer- en speelomgeving voor kinderen te creëren. We zijn geïnspireerd door dit voorbeeld en hopen dat het ook in onze eigen contacten als inspiratie kan dienen.
Bonustip! In Stockholm staat de mooiste bibliotheek ter wereld. Het gebouw uit 1928 is ontworpen door Gunnar Asplund en betovert nog steeds door zijn sterk ruimtelijk concept. Niet alleen architecten vinden dit een bijzondere plek. De bibliotheek is heel dicht bij de Gustav Vasa Skola.
Tijdens onze studiereis naar Stockholm met Childcare International hebben wij, Romy Schneider en Marion Breg, niet alleen genoten van de stad, maar ook waardevolle inzichten opgedaan over kinderopvang en onderwijs. In deze miniblogserie delen wij onze ervaringen en ontdekkingen in ons reisverslag.
Lees ook de andere ervaringen:
#1 De Gustav Vasa Skola in Stockholm – Meer dan Onderwijs en Kinderopvang onder een dak
#2 De Maria Fritidsklubb in Stockholm – bijna iedereen gaat naar de BSO
#3 De Saltsjö-Duvnäs Montessoriförskola In Stockholm. – ‘Help mij het zelf te doen!’
#4 Romy en Marion op een regenachtige ochtend in Stockholm – ‘Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.’
Romy Schneider – Maatwerk in begrijpelijke taal
Romy Schneider Vastgoedadvies voor Scholen is opgericht om besturen te helpen het beste te halen uit hun huisvesting. Met voor iedereen begrijpelijke stappenplannen help ik scholen en kinderopvangorganisaties om een gebouw te creëren dat helemaal past bij hun pedagogische visie.
Ik richt me hierbij voornamelijk op ambitieuze bestuurders die:
✔ Waarde hechten aan een excellent schoolgebouw of kinderopvanglocatie
✔ Willen moderniseren of nieuwbouw starten
✔ De middelen voor onderhoud efficiënt willen inzetten
✔ Op (energie)kosten willen besparen
✔ Duurzaamheid willen uitstralen
✔ Professionele begeleiding zoeken
Bij mij kun je rekenen op een onafhankelijke en loyale partner met ruime bouwkundige ervaring, architectonisch inzicht en kennis van vastgoedbeheer.
Als expert huisvesting ben ik verbonden aan het Waarborgfonds en Kenniscentrum Kinderopvang en ondersteun ik bij maatwerkopdrachten op het gebied van huisvesting en duurzaamheid. Vanaf het begin ben ik actief betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Kwaliteitskader Huisvesting Kinderopvang. Daarnaast was ik vele jaren lid van een schoolbestuur in het primair onderwijs en zag ik op deze manier de vragen en uitdagingen waar schoolbesturen tegenaan lopen van heel dichtbij.