Koffiegesprekken: De Charrette
Geschreven op 15 april 2018 door Romy Schneider
Hoe ontwerp je een schoolgebouw waar iedereen blij van wordt? Onlangs had ik een goed gesprek met Brigitte Wende, business developer bij Ector Hoogstad Architecten en zij vertelde mij hoe zij dit aanpakten.
Op de koffie bij EHA
Brigitte en ik kwamen elkaar afgelopen jaar bij het Pitch feest van de BNA in München tegen en het leek ons leuk hieraan een vervolg te geven. Nu doet Ector Hoogstad Architecten heel veel op het gebied van scholenbouw en zijn ze, als het gaat om duurzaamheid, koplopers in het veld. Reden genoeg om de trein naar Rotterdam te pakken.
Ontwerpen met een Charrette
Bij een heerlijk kopje koffie vertelde Brigitte dat Ector Hoogstad architecten gelijk aan het begin van het ontwerpproces veel investeert in de relatie met de klant. Wanneer ze opdracht krijgen om het ontwerp te maken voor bijvoorbeeld een school organiseren ze in de schetsfase een zogeheten “Charrette”. Een Charrette is een intense ontwerpsessie van ongeveer twee weken waar de architect samen met de toekomstige gebruikers, het ontwerpteam en andere directbetrokkenen de basis leggen voor het gebouw. De architect komt met zijn projectteam, laptops, schetspapier en wat er verder nodig is om een mooi ontwerp te maken naar de toekomstige gebruiker toe om ter plekke te werken. Ze gaan dan letterlijk twee weken inwonen bij de klant.
In die periode wordt gewerkt aan een schetsontwerp. Tussendoor vinden workshops plaats om erachter te komen wat de gebruiker nu echt wil en nodig heeft. De ervaring van gebruikers krijgt op die manier een volwaardige plaats naast de professionele kennis van de adviseur. Aan het einde van de twee weken weet iedereen wat het grote gezamenlijke doel is.
Een duurzaam gebouw maak je samen
Zo’n intensieve kennismaking bleek enorm veel voordelen te hebben. ‘Allereerst win je het vertrouwen van je opdrachtgever. En daarnaast zie je ter plekke wat er eigenlijk speelt’, zei Brigitte. ‘Je kunt begrijpen hoe de organisatie waarvoor je ontwerpt werkt en welke factoren uit de buurt van invloed zijn. Door iedereen die van belang is om het gebouw te ontwerpen te betrekken, voorkom je veel discussies in het vervolg. De basis heb je immers gezamenlijk gelegd.’
Hier is veel voor te zeggen. Een gebouw maken is een complexe zaak. Het is een samenspel van verschillende disciplines en betrokkenen. Je moet samen werken als je echt kwaliteit wilt leveren.
Overtuigend aan deze aanpak vond ik ook dat je op die manier kunt laten zien dat je je als architect in de dienst stelt van je klant. Je ontwerpt voor hem en met hem samen en niet voor je eigen ego.
Getrouw het motto:
De architect is de vertaler van de onderwijsvisie naar een gebouw
en niet de maker van de onderwijsvisie.
Hartelijk dank Brigitte Wende voor het fijne gesprek.
Meer over de architect: http://www.ectorhoogstad.com/
Hoe is het met jou?
Heb jij ervaringen met een vergelijkbaar proces als een Charrette bij je onderwijshuishuisvesting? Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn?
Romy Schneider – Maatwerk in begrijpelijke taal
Romy Schneider Vastgoedadvies voor Scholen is opgericht om besturen te helpen het beste te halen uit hun huisvesting. Met voor iedereen begrijpelijke stappenplannen help ik scholen en kinderopvangorganisaties om een gebouw te creëren dat helemaal past bij hun pedagogische visie.
Ik richt me hierbij voornamelijk op ambitieuze bestuurders die:
✔ Waarde hechten aan een excellent schoolgebouw of kinderopvanglocatie
✔ Willen moderniseren of nieuwbouw starten
✔ De middelen voor onderhoud efficiënt willen inzetten
✔ Op (energie)kosten willen besparen
✔ Duurzaamheid willen uitstralen
✔ Professionele begeleiding zoeken
Bij mij kun je rekenen op een onafhankelijke en loyale partner met ruime bouwkundige ervaring, architectonisch inzicht en kennis van vastgoedbeheer.
Als expert huisvesting ben ik verbonden aan het Waarborgfonds en Kenniscentrum Kinderopvang en ondersteun ik bij maatwerkopdrachten op het gebied van huisvesting en duurzaamheid. Vanaf het begin ben ik actief betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Kwaliteitskader Huisvesting Kinderopvang. Daarnaast was ik vele jaren lid van een schoolbestuur in het primair onderwijs en zag ik op deze manier de vragen en uitdagingen waar schoolbesturen tegenaan lopen van heel dichtbij.