Lief schoolgebouw,
Geschreven op 5 juni 2024 door Office
Je staat altijd voor ze klaar. In alle seizoenen, bij alle weersomstandigheden. Van alle kanten stromen ze toe, de kinderen op eigen fietsjes of in een bakfiets, uit slecht geparkeerde auto’s, huppelend aan pappa’s hand, steppend of struikelend.
De leerkrachten en andere personeelsleden zijn al eerder aangekomen – verhit met elkaar in gesprek nog voor de dag begonnen is, turend op hun mobieltje, grabbelend in een tas naar sleutels die in hun jaszak zitten, diep in gedachten over iets wat aan het eind van de dag echt opgelost moet zijn.
Je kent hun gewoonten en hun voorkeuren. De leerkracht die graag als eerste binnenkomt, een rondje langs de lege lokalen maakt en rustig aan haar dag begint. Die twee vriendjes, die altijd in hetzelfde hoekje hun geheimen uitwisselen. De conciërges die voor iedereen een grap of vriendelijk woord paraat hebben, en de luizenmoeders die eigenlijk meer voor de gezelligheid komen dan voor de luizen.
Je weet welke spelletjes op het plein favoriet zijn in de zomer, en welke speeltoestellen in de winter ongebruikt blijven omdat het metaal te koud aanvoelt zonder handschoenen. Je ziet het als eerste, wanneer een voetbal op het hoofd belandt van een nietsvermoedende bezoeker op weg naar een VvE-overleg.
Je kent de geuren van klei, wasco en lijm als geen ander, maar ook die van koffie, een oververhit kopieerapparaat en tienerzweet als groep 8 in de gymzaal heeft gesport.
Jij weet wie het als eerste te warm krijgt, als in de vroege zomermaanden de zon om het hoekje piept in het klaslokaal. Jij kunt op de minuut af voorspellen wie er in de herfst het eerst begint over het aanzetten van de verwarming. Je weet wie er het eerst hoofdpijn krijgt ondanks dat ene open raampje, en wie het hardst moppert als er iets kapot is.
Jij zorgt dat ze droog zitten, en dat ze er warmpjes bij zitten – maar niet té warm als het tropisch wordt, en niet te koud als de winter komt. Jij zorgt dat ze van zon en daglicht profiteren, zowel binnen als in de buitenruimte. En dat ze onbelemmerd kunnen werken en leren.
Maar wie ziet jou? Wie kent jou? Wie zorgt er voor jou?
Jouw fundament steunt en kreunt regelmatig onder al die voetstappen.
Jij had, toen je gebouwd werd, een veelbelovende toekomst. Met de eerste schooldag verschoof de aandacht voor jou naar de vacatures, de Citotoetsen, de Zwarte Pieten-discussies. Jij wordt door de waan van alledag een beetje voor lief genomen, en je wilt ook lief behandeld worden.
Wat houdt dat nou precies in, lief zijn voor een schoolgebouw?
Nu jouw lot – deels – in andere handen wordt gelegd, en nieuwe mensen met verstand van zaken met nieuwe ogen naar jou gaan kijken, wil ik daar nog graag iets persoonlijks over zeggen.
Ik voel me op dit moment een beetje zoals de vader van de bruid op de langverwachte trouwdag.
Jarenlang heb ik jou gekoesterd. Met veel liefde en geduld heb ik jou verzorgd. Ik weet precies wat jij nodig hebt; ik ontvang de signalen als er wat extra aandacht aan jou besteed moet worden. We maakten samen heel wat mee.
Nu geef ik jou weg met een mengeling van trots en weemoed. Mijn taak zit erop. Ik kan alleen maar in dankbaarheid erop vertrouwen dat je in de toekomst met net zoveel liefde en toewijding tegemoet wordt getreden, zodat jou nog een lang en gelukkig leven te wachten staat.
Ook bij jou zullen de jaren met wat kwaaltjes komen. Je verf zal gaan afbladderen en in de zonwering zullen scheurtjes ontstaan. Als je eigenaars jou serieus nemen en goed voor jou blijven zorgen, dan kan jij de medewerkers en kinderen het beste ondersteunen.
Het liefst bedenken zij bij elke spijker die ze in jou slaan: knap je ervan op of raak je beschadigd? Zijn de vogelhuisjes tegen jouw gevel een vrolijke decoratie en een groene uitnodiging tot biodiversiteit, of zijn ze een permanente beschadiging van jouw buitenschil?
Als er goed voor jou gezorgd wordt, dan verzuur je niet als een pak melk in de zon, maar dan rijp je als een goede wijn. Ik heb alle vertrouwen dat dit goed komt.
Ik wens je een prachtige toekomst.
Proost!
Bent u geïnteresseerd in mijn ervaringen over het opzetten van een VvE bij een kindcentrum? Lees dan hier mijn blog ‘Mijn 10 praktische inzichten bij het oprichten van een VvE bij kindcentra’.
Romy Schneider – Maatwerk in begrijpelijke taal
Romy Schneider Vastgoedadvies voor Scholen is opgericht om besturen te helpen het beste te halen uit hun huisvesting. Met voor iedereen begrijpelijke stappenplannen help ik scholen en kinderopvangorganisaties om een gebouw te creëren dat helemaal past bij hun pedagogische visie.
Ik richt me hierbij voornamelijk op ambitieuze bestuurders die:
✔ Waarde hechten aan een excellent schoolgebouw of kinderopvanglocatie
✔ Willen moderniseren of nieuwbouw starten
✔ De middelen voor onderhoud efficiënt willen inzetten
✔ Op (energie)kosten willen besparen
✔ Duurzaamheid willen uitstralen
✔ Professionele begeleiding zoeken
Bij mij kun je rekenen op een onafhankelijke en loyale partner met ruime bouwkundige ervaring, architectonisch inzicht en kennis van vastgoedbeheer.
Als expert huisvesting ben ik verbonden aan het Waarborgfonds en Kenniscentrum Kinderopvang en ondersteun ik bij maatwerkopdrachten op het gebied van huisvesting en duurzaamheid. Vanaf het begin ben ik actief betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Kwaliteitskader Huisvesting Kinderopvang. Daarnaast was ik vele jaren lid van een schoolbestuur in het primair onderwijs en zag ik op deze manier de vragen en uitdagingen waar schoolbesturen tegenaan lopen van heel dichtbij.